Friday, November 17, 2006

وبلاگ مهجاد: کوبیدن "اصلاحات طلبکارانه" بر طبل انتخوابا ت

http://www.mahjad.com/2006/11/post_19.php


تقریبا همه کسانی که در نشست این ماه روزنامه نگاران اصلاح طلب حضورداشتند ، فکر و ذکرشان این بود که چطور باید با پدیده انتخابات شوراها برخورد کنند ولاجرم مهمان های دعوت شده به این نشست هم از جنس سیاستمدارانی بودند که قرار است لشکر شکست خورده اصلاح طلبان را در انتخابات شوراها راهبری کنند.

لفظ شکست خورده را از این رو بی پروا به کار می برم که خود این آقایان اصلاح طلب کمتر بختی برای پیروزی در انتخابات می بینند . فی المثل عطریانفر که در ستاد اصلاحات نقش اسپانسر مالی را بازی می کند چنان با نا امیدی از احتمال پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات شوراها صحبت کرد که چند علامت سوال و تعجب توامان در ذهن روزنامه نگاران حاضر نقش بست. روزنه امیدی که عطریانفر برای پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات شورا می دید در این جمله خلاصه می شد که "چون ملت ایران همیشه منتقد جریان حاکم ایت بنابراین ممکن است به جریان مخالف یعنی ( اصلاح طلبات ) رای دهند. "

این بی انگیزگی در کلام دو میهمان دیگر نشست این ماه روزنامه نگاران یعنی مرتضی حاجی و عبدالواحد موسوی لاری هم مشهود بود . مرتضی حاجی مرد همیشه بی حالی که ریاست ستاد اصلاح طلبان برای انتخابات شوراها را عهده دار است این بار بی انگیزه ترو بی حال تر از همیشه به نظر می آید . چرا که به قول حودش ریاست ستاد را در رودربایستی دوستانش قبول کرده است . خلاصه این حاجی بی حال هم از نبود رسانه و فضای ناچیز اصلاح طلبان برای کشاندن مردم پای صندوق های رای سخن گفت و برای آن که پیشاپیش باخت اصلاح طلبان را توجیه کرده باشد گفت: ممکن است در انتخابات امداد غیبی پیدا شود و نتیجه آرا را به سود خود رقم بزند .

صحبت های موسوی لاری هم همه از این جنس بود و تکرار آن تکرار مکررات است . هر چند که او به گونه ای تصنعی احتمال پیروزی اصلاح طلبان را رد نکرد تا کوبیدن بر طبل انتخابات توجیهی هم داشته باشد.

با این حال به یک حساب سر انگشتی ، اگر تیم احمدی نژاد بتوانند سیصد هزار نفر در تهران بسیج کنند به راحتی انتخابات را برده اند . به همین ترتیب تیم قالیباف هم اگر موفق شوند تنها رای اعضای شهرداری ها به علاوه بخشی از طبق متوسط را جمع کنند که کار دشواری هم نیست ، آن وقت کار اصلاح طلبان زار است. خصوصا که به قول عطریانفر شهردار تهران باید معتمد رهبر هم باشد و کسی که ازدل اصلاح طلبان به شهرداری تهران برسد ممکن است چنین ویژگی را نداشته باشد.

در هر حال اقبال اصلاح طلبان برای پیروزی در انتخابات شوراها چنان ناچیز است که اعضای رده بالای ستاد اصلاحات هم بدان معترفند . چنان که عطریانفر وقتی از سوالات روزنامه نگارانی که می خواستند بدانند اصلاح طلبان چرا با وجود این همه مانع پا در سنگلاخ انتخابات شوراها گذاشتند به مطایبه پاسخ داد " خریت کردیم"

پی نوشت : در روزهای آینده از انتخابات شوراها بیشتر خواهیم نوشت.