Friday, May 16, 2008

شنگرف: تصور كنيد كه مردم ايران بتوانند نوع پوشش و رفتارهايشان در سطح جامعه را خودشان تعيين كنند

شنگرف
شایا شهوق
http://shahvagh.blogfa.com/
پادشاه لخت است
ايران و طبل توخالي بنياد‌گرايي



فکر می کنم اتفاق بدي افتاده‌است! چند روز پيش نقد يك منتقد هنري كانادايي را در مورد يكي از نقاشان ايراني خواندم؛ در انتهاي نقد نوشته بود:
"اين‌كه كارها از ايران مي‌آيد به نظر پذيرفتني نيست. از منظر غرب، ايران در حال حاضر چهره‌اي سركوب‌گرانه دارد و معرف انقلاب اسلامي آن، در اين‌جا چيزي جز خشونت قرون وسطايي نيست."
فكر مي‌كنم زياد توضيحي لازم نباشد كه منظورم از اتفاق بد چيست. مردم ايران زير يك پوست ديگري به دنيا نشان داده‌ مي‌شوند. متاسفانه حافظه‌ي دنيا هم بسيار ضعيف است. درخشش هنر ايران در پيش و پس از انقلاب در دنيا را نمي‌بينند.

دنيا شيوه‌ي زندگي بخش عمده‌اي از مردم ايران را فراموش كرده‌است؛ پيش از انقلاب را كاري ندارم. تصاويري كه از جامعه ايران پيش از اين چند سال اخير و عجيب! در رسانه‌هاي دنيا منتشر مي‌شد، نشان از سبك زندگي متفاوت مردم ايران در خانه‌ها و حريم‌هاي خصوصي خود بود؛ مي‌گفتند پشت‌بام هر خانه پر از ديش دريافت تصوير از ماهواره است. فلان خبرنگار خارجي به پارتي‌هاي دختر و پسر در تهران مي‌رفت و حتي با آنان مشروب مي‌نوشيد؛ يكي ديگر از اين‌كه مذهب به شدت در خانواده‌هاي ايراني به امري شخصي تبديل شده‌است، ابراز تعجب مي‌كرد. ديگري هم در مورد بي‌حجاب‌هايي كه در خيابان از ترس پليس حجاب به سر مي‌كردند مطلب مي‌نوشت. البته چنين گزارش‌هايي نيز از حيرت رسانه‌هاي غربي بود.

امروز چه شده‌است؟! در رسانه‌هاي غربي تصويري از ايران به نمايش مي‌گذارند، گويي تمام مردم ايران همين‌هايي هستند كه در سفرهاي استاني دنبال آقاي رييس جمهور مي‌دوند. بله! اتفاق بدي افتاده‌است. اين تصوير جديد از ايران است كه سبب مي‌شود هيلاري كلينتون از محو شدن ايران سخن به ميان آورد و به هيچ وجه فكر نكند كه در اين ايران مردماني هم زندگي مي‌كنند... حافظه‌ي او هم اين‌قدر ضعيف شده‌است كه يادش نباشد، همسرش زماني كه رييس جمهور آمريكا بود، چه‌قدر از مردم ايران و فرهنگ‌شان تعريف مي‌كرد.


***

يادم مي‌آيد كه بيش‌ترين انتقاداتي كه از بودن ديش‌هاي ماهواره در پشت‌بام خانه‌هاي تهراني‌ها بود، زمان برگزاري كنفرانس سران كشورهاي اسلامي در تهران بود. زشت بود ديگر!! سران كشورها يا هيات همراهشان از بالاي بالگردها ديدند كه تهراني‌ها چه‌قدر ديش ماهواره دارند. حالا ببينيد اين همه اصرار براي اين‌كه مردم با "پوشش اسلامي" در خيابان‌هاي كشور رفت و آمد كنند، چيست؟

امروز اگر نودولتيان كه بيش‌تر بر طبل بنيادگرايي مي‌كوبند، دوست‌دارند ظاهر جامعه، همان‌چيزي باشد كه مي‌خواهند به دنيا نشان دهند، به‌اين دليل است كه با همين حفظ ظاهر است كه مي‌توانند تا حدي نشان دهند كه همه‌ي ايران مثل "ما" زندگي مي‌كنند و اين يكي از نشانه‌هاي داشتن طرفدار زياد است.

تصور كنيد كه فقط يك روز تمام مردم ايران بتوانند در خيابان بدون نقش بازي كردن اجباري، به شيوه‌اي كه در عرف اجتماعي خود تعريف كرده‌اند، زندگي كنند و نوع پوشش و رفتارهايشان در سطح جامعه را خودشان تعيين كنند.

مي‌دانيد چه مي‌شود؟! در آن روز رسانه‌هاي دنيا مخابره مي‌كنند:"پادشاه لخت است."