Tuesday, March 28, 2006

وبلاگ شیدا محمدی





وطن معنوی ترین کلام روی زمین است ؛دوستیش نه در آب است و نه در خاک.دوستی وطن در دل است .در خون است و شاید همان حیات دمنده ایی است که در تن ما بالا و پایین می رود.

"هرمان هسه "


اگر چه سنت این وبلاگ همواره بر ادبیات استوار بوده است و سعی شده از تمام جنجال های بیرونی دور بماند ؛اما چند نکته مرا سخت بر آشفته است و آن در یک معنا تکرار تاریخ است .
در زمان نزدیک تر به این دوره هم ؛ما برای فرار از ظلم و حماقت بی پایان قاجار متوسل به دولت های بیگانه شدیم و آن بر سر مارفت که دیدیم و بخش عظیمی از این سرزمین پهناور را به علت سستی و زبونی دولت و روح تسلیم و بی اعتنایی مردم ؛از دست دادیم .
در زمان پهلوی هم تحت همین فشار ها و تبلیغات؛ عرصه را برای ورود دیکتاتورهایی چون خمینی و دولت جمهوری اسلامی باز کردیم .حالا من نمی دانم آن مردمی که در تظاهرات شرکت می کردند و داعیه آزادی خواهی سر می دادند ؛هم اکنون کجا هستند ؟چرا وقتی همنسلان من از آنها سوال می کنند که چه شد آن آرمان های آزادیخواهی و صلح طلبانه ؟در جواب تنها می گویند :ما نبودیم .آنها که باید بیاورند ؛آوردند .ما هیچ کاره ایم ! حالا شما باز ستانید !
بحث من در دفاع از کسی یا توبیخ کسی دیگر نیست که مسلما تا نقطه ایی دچار ضعف و نا بسامانی نباشد ؛درگیر آشوب و جنجال نمی شود .اما این بدان معنی نیست که وقتی آمریکا ؛ایران را تهدید به جنگ می کند ؛ما بی تفاوت شانه بالا بیاندازیم و بگوییم :بگذار بیایند تا این ملا ها بروند !
هیچ آزادی با جنگ به دست نیامده و هیچ کشوی با هجوم کشور بیگانه ایی به آزادی دست نیافته .نمونه اش آنقدر در تاریخ بشری مشهود است که نیازی به بازگویی دوباره آن نیست .با نگاهی اجمالی به کشورهای پیشرفته این حقیقت را در می یابیم که دولتمردان آن سرزمین با همه کاستی ها و منفعت طلبی ها ؛اولین اصلی را که در نظر می گیرند منافع دراز مدت کشور خویش است و نه منافع کوتاه مدت خویش یا دولت فعلی و مردم آن سرزمین همواره نسبت به عملکرد دولت حساس و تیز بین هستند و می دانند قیمت گزافی که برای به دست آوردن دموکراسی پرداخت کرده اند ؛چقدر گرانبها و بی بازگشت است .آنها قدم به قدم پیش رفتند ؛همانطور که اگر به این نقطه از بی تفاوتی حاصل از سیستم سرمایه داری برسند ؛به سرنوشتی شبیه ما دچار خواهند شد .
برای نمونه دیروز استادم می گفت که گوگل‌ سامانه‌اي‌ راه‌ انداخته‌ كه‌ به‌ موجب‌ آن‌ مي‌تواند به‌ هنگام‌ كليك‌هاي‌ كاربران‌ اطلاعات‌ شخصي‌ آنها را دريافت‌ و از آنها سوءاستفاده‌ كند. دولت اعلام کرده است که گوگل را به دادگاه می کشاند .و در حال حاضر محکوم به پرداخت ۹۰ ميليون دلار جريمه شده است.
اما نکته جالب در سخن این شهروند آمریکایی بود که می گفت :باید همواره دقیق و هوشیار بود و تمام رد پای دولت را دنبال کرد چون با بهانه هایی از این دست (امنیت ملی )ما هم کم کم رو به دیکتاتوری می رویم .در این کشور هم به علت تسلط روح سرمایه داری وفشارحاصل از این عملکرد ؛مردم گاه حتی نسبت به اخبار روز کشورشان هم بی خبرند و این تز دهکده جهانی که بخش آفت پذیرش؛همین سیستم تبلیغاتی و دایره فیلم و اکشن است که انسان را رو به یک بی تفاوتی ناشی از نیاندیشیدن و سوال نکردن و دنبال چرایی و چگونگی نرفتن ؛می کشاند ؛دامن این سرزمین را هم گرفته است و در احوال کشورمان که دقیق می شویم این را به وضوح حس می کنیم .از فیلم های گیشه ایی گرفته تا کتاب های سرگرم کننده و تفریحات سالم !که دولت تزریق کننده این تنبلی فکری است و جلوی هر اندیشه ایی را در هر قالبی که باشد می گیرد .چه هنر؛ چه زبان و هر کانالی که جوانان را از این رخوت و افسردگی حاصل از این فشار برهاند و خود می بینیم که چه خوب رسم بازی را می داند .از یکسوبه یکی از بزرگترین مصرف کننده های مواد مخدر تبدیل می شویم .از یک سو خود وارد کننده مواد مخدر و توزیع آن است و از دیگر سو به قلع و قمع قاچاقچیان کوتوله می پردازد .
با ایجاد افسردگی وایجاد تنگنا برای رابطه سالم میان دختر و پسر ؛ترویج کننده فحشا و بعضا صادر کننده آن می شود .با روی کار آوردن دولت خاتمی؛ روح امید را به بدنه نحیف این کشور تزریق می کنند .بعد زندان ها را انباشته از متفکرین و آزادیخواهان می سازد و از آن سو با روی کار آوردن مردی متعصب و دگماتیسم مذهبی چون احمدی نژاد ؛چنان چهره ایران را در میان جهانیان مخدوش می سازد و نا امیدی را در میان مردم شیوع می دهد که به چنان رخوت و تسلیمی می رسیم که می خواهیم آمریکا بیاید و ما را نجات دهد !
این همان مهدی موعود مذهبیون است که رییس جمهوری با هیاتش در یک چاه تاریک برایش عریضه می نویسد !!این همان آفت ماست .انتظار برای یک ناجی !!
و گله بیشتر از روشنفکر نما هایی است که از پسِ موج می آیند و موج سوارانی که راه طوفان می جویند تا از این آشوب بهره گیرند و خود را به ساحلی اگر چه موقت ؛اما نوید دهنده برسانند.در حالیکه در کشور های پیشرفته این متفکرین آن جامعه هستند که همواره معترضند و هوشیار و نقد کننده خویش و دولت خویش .
در پایان خاطر نشان می کنم که نوروز باستانی کهن ترین آیین ماست که نباید بگذاریم دگماتیسم مذهبی آن را از ما بگیرد و با آن؛ علاقه به مرز و بوم نیز بمیرد و به یاد داشته باشیم ما ناقلان این باور و آزادی به آیندگانمان هستیم .

به چند نمونه از صحبت های تحریک کننده و تحمیق کننده رییس جمهوری و رهبر اشاره می کنم که باعث تحریک این آشوب در میان سازمان های دولتی می شود و از دیگر سو نقش پهلوان خفته ایی را میان مردم بازی می کند که هنوز سر از خواب برنداشته !!! و برای آنان؛ نه دیگر مردم (که جمع همه اضداد در کنار یکدیگر است )بلکه امت است که اهمیت دارد و این امت همان افراطیون مذهبی هستند که حکومت ایدئولوژی را تبلیغ می کنند که به هر شکلش و هر نامی منفور است .

احمدي نژاد: علاقه اي به ديدن قيافه ي غربيها نداريم - رئيس جمهور در جمع مردم گرگان گفت: آنها زمزمه كرده‌اند كه اگر ملت ايران براي رسيدن به انرژي هسته‌اي اصرار بورزند به احمدي نژاد اجازه سفر به كشورهاي غربي را نخواهيم داد و من در جواب آنها مي‌گويم كه ما علاقه‌اي به ديدن قيافه آنها نداريم.در اين لحظه مردم چندين بار يك صدا شعار “نه‌شرقي نه‌غربي جمهوري اسلامي” را سر دادند!

فرزند آیت الله مطهری تقدیم میکند: طرحي براي پوشش اسلامي - برخي از دانشكده ها به دليل كمبود جا و اختلاط دختر و پسر زمينه ساز فحشاء شده اند، بايد اين گونه دانشكده ها ملزم شوند كه پسرانه يا دخترانه شوند. عبور از كنار اين گونه دانشكده ها انسان را به ياد كاخ هاي جوانان زمان رژيم شاه مي اندازد كه براي خواب كردن نسل جوان تأسيس شده بود. در همه دانشگاه ها مسئله نظارت بر پوشش اسلامي دختر و پسر و عدم آرايش بانوان، از درب ورودي دانشگاه تا مكان هاي ديگر جدي گرفته شود و افراد معاند كه بر كار خود اصرارمي ورزند به كميته انضباطي معرفي شوند.

بدانيد اوضاع از چه قرار است” - دكتر رامشت سرپرست دانشگاه اصفهان طی سخنانی در جمع فعالان فرهنگی دانشگاه ضمن توجه دادن دانشجويان نسبت به تغييرات بوجود آمده در كشور، بعد از انتخابات رياست جمهوری گفت: شما دقيقأ بدانيد اوضاع از چه قرار است. رك می‌گويم دوستان، من به عنوان رييس دانشگاه آمده‌ام و قرار است كه مسجد درست كنم، آمده‌ام كه هيات درست كنم، آمده‌ام هيات سينه‌زنی درست كنم، قرار است نماز راه بيندازم، قرار است كانون قرآن راه بيندازم، آمده‌ام كه مجلس هفتگی روضه زنانه در دانشگاه راه بيندازم، آمده‌ام نوحه‌گر در دانشگاه تربيت كنم. رامشت در بخش ديگر سخنان خود ضمن انتقاد از اقدامات فرهنگی در سالهای گذشته اظهار داشت: يادتان هست شما جشنواره‌ای به نام اقوام ايرانی به راه انداخته بوديد، من با آن مخالفم چون قوميت‌گرايی، اسلامی نيست. من اگر درست كنم همه اقوام ايرانی را جمع می‌كنم و می‌گوييم نشان بدهيد برای حسين چگونه سينه می‌زنيد.

آداب سخنوری و لمپنیسم، بی بی سی - بعد از در افشانی های سایر مقامات عالیه جمهوری اسلامی، آصفی هم به جمع در افشانان پیوست: “از اينکه ديپلمات برجسته ‌ای همچون آقای استرا پيش از مطالعه مطلبی آن را عنوان می‌ کند به اين نتيجه رسيدم که ظاهراً مغز آقايان هنگ کرده و به دری وری گفتن افتاده ‌اند … نمونه های دیگر: احمدي نژاد: علاقه اي به ديدن قيافه ي غربيها نداريم؛ شکرالله: مسئولان ایرانی به مشکلات روحی خانم رایس توجه کنند!؛ خامنه ای: این خانم کریه المنظر…؛ رضایی: تا زماني كه سوار اسب باشيم، آنها هيچ غلطي نمي‌توانند بكنند.؛ خمینی: من توی دهن این دولت می زنم.