Wednesday, November 30, 2005

وبلاگ سر زمین آفتاب

به جرم بی‌گناهی


خبر كوتاه است، مجتبي سميعي‌نژاد پس از بيش از يكسال تحمل زندان در تهران و كرج و اين انفرادي و آن انفرادي سرانجام به 2 سال زندان محكوم شده است. [بقیه در وب‌لاگ حنیف]
مجتبای بی گناه[اصل مطلب روزنامه‌ اینترنتی ایران ما - از طریق بلاگ نیوز]


نگاهی به پرونده « مجتبی سمیع نژاد » ، تنها وبلاگ نویسی در زندان جا مانده -

ایران ما ،گروه گزارش – نام « مجتبی سمیع نژاد » برای آنانکه در فضای اینترنت هستند نامی شناخته شده است چه آنکه پس از بازداشت های فله ای وبلاگ نویسان از شهریور سال گذشته ، در حالی که همه آنها تا کنون بصورت موقت یا دائم آزاد شده اند اما مجتبی تنها وبلاگ نویسی است که هنوز در زندان رژیم جمهوری اسلامی ایران به سر می برد. وی در پرونده خود هر چند با اتهامات سنگینی چون سب النبی روبرو بود اما از همه آنها تبرئه شد تا در نهایت تنها به اتهام توهین به مقامات نظام جمهوری اسلامی ایران به دوسال زندان محکوم شود. این حکم نیز بنابر اعلام وکیل وی ، دیروز رسما از سوی دیوان عالی کشور نیز تایید شد تا سمیع نژاد در آستانه سالگرد بازداشتش ، عملا مجبور باشد یکسال دیگر مجازات زندان را تحمل کند. مجازاتی که بر اساس نظر علمای حقوق ابدا حق اش نیست و بی گناه در زندان مانده است.

پروژه برخورد با وبلاگ نویسان

اواخر تابستان سال گذشته بود که از سوی اطلاعات موازی تصمیم گرفته شد تا به نوعی مقابل پدیده نوظهور وبلاگ نویسی در ایران مقاوت شود و البته برای این منظور لازم بود تا با نمایشی ولو صوری نگاه جوانان را از این تکنولوژی جدید ارتباطی که با زمینه اینترنت قابل استفاده بود ، برگردانند. این تصمیم در شرایطی بود که وبلاگ نویسی توسط جوانان ایرانی با سرعتی خارق العاده فراگیر شده بود و ایران را از حیث کاربران و پست مطالب جزو ده کشور برتر جهان در این زمینه قرار داد. پیش از این چند برخورد با وبلاگ نویسان بصورت پراکنده صورت گرفته بود اما سازماندهی نشده بود. ابتدای شهریور 1383 بود که آرش سیگارچی نویسنده وبلاگ پنجره اطلاعات به مدت دو روز بازداشت شد. کمتر از یک هفته بعد شهرام رفیع زاده و حنیف مزروعی در حالی بازداشت شدند که خبر رسید برخی اط مسوولان تعدادی از سایت های اینترنتی سیاسی از چند روز پیش در بازداشت به سر می برند. پس از آن بود که موج بازداشت ها شدت یافت و افرادی چون روزبه میر ابراهیمی ، فرشته قاضی و سایر وبلاگ نویسان دستگیر شدند. در پی این اقدمات محدود کننده بسیاری از نهادها به دنبال دفاع از این وبلاگ نویسان و روزنامه نگاران بود که بدین شکل نام این پرونده به پرونده وبلاگ نویسان موسوم شد. بازداشت کنندگان پس از آنکه تحت فشار شدید افکار عمومی قرار گرفتند ، چند تن از بازداشت شده ها را در تلویزیون حاضر کردند که انها صراحتا اعتراف کرده اند که گناه کارند.خورشید مدت زیادی پشت ابر نماند چرا که اندکی بعد به کوشش برخی از وبلاگ نویسان که در آن زمان تازه آزاد شده بودند ، و همچنین برخیمقامات دولتی همچون محمد علی ابطحی ، پرونده وبلاگ نویسان به هیات نظارت بر قانون اساسی رفت و پس از مشاهده تخلف هاشمی شاهرودی در فضایی مناسب با برخی بازداشت شدگان دیدار کرد. در نهایت همه متهمان آزاد شدند و البته قرار شد که برای چهار تن از این متهمان دادگاهی برگزار شود که البته این روزها دو تن از متهمان خارج از کشور زندگی می کنند و دو تن دیگر در ایران به کار خویش مشغولند.

بازداشت مجتبی سمیع نژاد


هنوز پرونده وبلاگ نویسان پایان نیافته بود که مجتبی سمیع نژاد ، وبلاگ نویس تهرانی بازداشت شد. هر چند او سریعا آزاد شد اما پس از اندکی باز بازداشت شد که این بازداشت تا کنون ادامه داشته است. مجتبی سميعی نژاد هم با نام مستعار "مديار" در وبلاگ خود می نوشت. او نخستين بار دهم آبان بازداشت شد و اندکی پس از آزادی، بار ديگر در 25 دی، پس از احضار تلفنی راهی زندان شد. همزمان با بازداشت در 25 دی ، آرش سیگارچی ، روزنامه نگار و وبلاگ نویس نیز بازداشت شد تا کميته حمايت از وبلاگ‌نويسان که حدود يک ماه از تاسيس آن گذشته بود، روز سه شنبه، چهارم اسفند (22 فوريه) را به عنوان "روز مبارزه برای آزادی مجتبی و آرش" نامگذاری کرد و از کسانی که وبلاگ، يا خاطرات اينترنتی می نوشتند خواست تا در اين روز، سايتهای خود را به همين هدف اختصاص دهند.یک ماه پس از آن بود که آرش سیگارچی با وثیقه یکصد میلیون تومانی موقتا آزاد شد اما مجتبی سمیع نژاد همچنان در زندان ماند. حتی وقتی اواخر بهمن ماه خانواده وی بالاخره توانست وثیقه 50 میلیون تومانی مجتبی سمیع نژاد را با زحمت فراوان تهیه کند ، اینبار قاضی پرونده او مانع آزادی اش شد. در همان روز اعلام شد " سميع‌نژاد از جمله متهمان پرونده‌ي موسوم به وبلاگ‌نويسان به علت عجز از تامين قرار وثيقه صادره از سوي شعبه‌ي 2 بازپرسي دادسراي ناحيه‌ي 21 بازداشت شد. "
در این مورد محمد سيف‌زاده، وكيل مدافع سميع‌نژاد در همان روز خبرداد: بنا به گفته‌ي پدر موكلم، وي صبح امروز به صورت تلفني از سوي شعبه‌ي 2 بازپرسي دادسراي ناحيه‌ي 21 احضار و قرار وثيقه 50 ميليون توماني‌اش به 100 ميليون تومان تبديل شد كه به علت عجز از پرداخت اين ميزان بازداشت شد.

مجتبی در بازداشت

در ماههای ابتدایی سال جدید که به عقیده برخی به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کمی از سختگیری های رایج قوه قضاییه کاسته شد ، باز نه تنها مجتبی سمیع نژاد آزاد نشد بلکه براي تحقيقات بيشتر در دادسراي ناحيه‌ي 21 حاضر شد. وی را روز چهارشنبه اول اردیبهشت ماه با دستبند و زنجير به دادسراي ناحيه‌ي 21 بردند و پس از تحقيق و بازجويي از وي، مجددا به زندان برگردانده شد.

نامه‌ي مجتبي سميع‌نژاد

پس از آن بود که مجتبي سميع‌نژاد در نامه‌اي به رييس دادگاه انقلاب اسلامي، آزادي خود را درخواست كرد.
سميع‌نژاد در این نامه ، بازداشت خود به مدت شش ماه را بر خلاف قانون حفظ حقوق شهروندي و آزادي‌هاي مشروع خواند و گفته بود كه سه ماه از مدت بازداشتش را به صورت انفرادي و تحت فشار نگهداري شده و محل بازداشتش در مكاني نامعلوم در زندان قزل‌حصار بوده است. وي در اين نامه اعلام كرده بود كه در اعتراض به رفتار و اعمالي كه آن را خلاف حقوق بشر و اسلامي خوانده، از اين تاريخ رسما اعتصاب غذا مي‌كند. آزادي بي قيد و شرط و فوري با توجه به اصل برائت قانون اساسي، رسيدگي مجدد به پرونده اتهامات بر طبق قانون حفظ حقوق شهروندي و آزادي‌هاي مشروع مصوب سال 83 مجلس شوراي اسلامي، پيگيرد قانوني مسوولان رسيدگي كننده به پرونده به علت آن چه ”نقض مكرر قانون“ خوانده شده و برگزاري دادگاه علني با حضور ارباب رسانه‌ها و مطبوعات، خواسته‌هاي ذكر شده از سوي سميع‌نژاد در نامه‌اش به رييس دادگاه‌ انقلاب اسلامي، بود. اين نامه به رييس قوه‌ي قضاييه، بازرسي و حفاظت اطلاعات قوه‌ي قضاييه، بازرسي كل كشور، دادسراي انتظامي قضات، رييس اندرزگاه 3 قزل‌حصار، رييس مددكاري اندرزگاه 3قزل‌حصار و... رونوشت شده بود.

پاسخ به نامه مجتبی

سمیع نژاد تنها دو هفته بعد پاسخ نامه خود را گرفت! شعبه‌ي سيزده دادگاه انقلاب، مجتبي سميع‌نژاد را به دو سال حبس محكوم كرد. حكم صادره بر اساس توهين سميع‌نژاد به يكي از مقامات بود و وي در ساير موارد اتهامي كه شامل اقدام عليه امنيت ملي و نشر اكاذيب بوده، تبرئه شد. البته قصه تنها به اینجا پایان نیافت چرا که پرونده دیگری برای سمیع نژاد در شعبه‌ي 78 دادگاه كيفري استان تهران گشودند که بدوا اتهام سميع نژاد به اين دادگاه معرفي شده بود كه رياست شعبه با عنوان اينكه ارتداد جرم نيست از اين مساله و نبود كيفرخواست به عنوان نواقص پرونده نام برد. بعد از ارسال مجدد پرونده اینبار عنوان سب‌النبي به عنوان موارد اتهامي وي در كيفرخواست ذكر شد.
در این میان یکی از کسانی که در کنار دکتر «سیف زاده » ، وکیل سمیع نژاد ، بارها سعی در یاری به وی داشت ، فرشته قاضیی روزنامه نگار و وبلاگ نویس و از متهمان پرونده وبلاگ نویسان بود. وی در خصوص وضع سمیع نژاد در آن روزها ، در وبلاگ شخصی اش می نویسد: «مجتبی سمیع نژاد از سوی شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب به ۲ سال زندان محکوم شد ، این در حالی ست که وی ۷ ماه است که در زندان به سر می برد و بیشتر این مدت را در انفرادی بوده است. شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب مجتبی را از ۱۵ اتهام تبرئه و به اتهام توهین به رهبری! به ۲ سال حبس تعزیری یعنی اشد مجازات، محکوم کرده است امروز که با برادر مجتبی و سپس مادرش صحبت میکردم از اعتراض وکیل مجتبی به این حکم خبر میدادند. مادرش می گفت به وکیل مجتبی گفته اند تا ۱۵ روز دیگر دادگاه تجدید نظر تشکیل خواهد شد. از طرف دیگه مجتبی ۳۱ خرداد به اتهام ارتداد! در دادگاه کیفری تهران محاکمه خواهد شد.»

دادگاه اتهام سب‌النبي

در آخرین روز بهار سالجاری ، اولين جلسه‌ي رسيدگي به اتهامات مجتبي سميع‌نژاد به اتهام سب‌النبي برگزار شد. محمد سيف‌زاده خبر داده بود " در اين جلسه ابتدا متن كيفرخواست كه در آن اتهام سميع‌نژاد، سب‌البني اعلام شده بود، توسط نماينده‌ي مدعي‌العموم قرائت شد و پس از آن نماينده مدعي‌العموم به دفاع از متن كيفرخواست و متهم به دفاع از خودش پرداخت. جلسه‌ي بعدي اين دادگاه كه به دفاعيات وكلا اختصاص دارد، فردا در شعبه‌ي 78 دادگاه كيفري استان برگزار مي‌شود.
و باز فرشته قاشی در این مورد می نویسد: « از مجتبی سمیع نژاد خبرهای بدی به گوش می رسد. دادگاه رسیدگی به اتهام احمقانه سب النبی و ارتداد مجتبی که از روز شنبه آغاز شده امروز به دلیل عدم حضور مجتبی برگزار نشد! خانواده مجتبی و خود او که از نحوه دادرسی دادگاه راضی بودند ـبرخلاف دادگاه قبلی او که منجر به محکومیت دو ساله اش شده است ـامروز بدعت عجیبی را شاهد بوده اند در حالی که به دستور قاضی پرونده امروز می بایست ساعت ۹ صبح مجتبی را به دادگاه می آوردند اما مسئولین زندان قزل حصار به مجتبی گفته اند که بر اساس نامه رئیس دادسرای ارشاد اجازه انتقال تو به دادگاه را نداریم! این در حالی است که پرونده مجتبی از دادسرای ارشاد گرفته شده و اصلا ربطی به این دادسرا ندارد و از طرف دیگر امروز ۵ قاضی رسیدگی کننده به پرونده مجتبی به اتفاق نماینده دادستان و وکلای او در دادگاه منتظر او بوده اند تا جلسه دادگاه را برگزار کنند! گویا نحوه دادرسی قاضی این پرونده مجتبی به گونه ای بوده که مقدسی نژاد، رئیس دادسرای ارشاد را چنان عصبانی کرده که در جلسه اول دادگاه و در اواسط جلسه ناچار از ترک دادگاه شده است. مجتبی نگران است از اینکه در این پرونده که با درایت قاضی خوب پیش می رفت اعمال نفوذ شودو... خانواده او نیز به شدت نگرانند و مجتبی گفته اگر این گونه پیش برود نامه اش به خاتمی و شاهرودی را منتشر خواهد کرد. وکلایش نیز اعتراض کرده اند اما..»

تبرئه از اتهام سب النبی

آخرين جلسه‌ي دادگاه رسيدگي به پرونده‌ي مجتبي سميع‌نژاد به اتهام سب‌النبي صبح چهارمین روز تیر ماه به صورت غيرعلني برگزار شد. در اين پرونده آخرين دفاعيات مجتبی و وکیلش ارایه شد تا ظرف يك هفته‌ي ديگر راي صادره در خصوص وي از طرف دادگاه اعلام شود. ده روز پس از آن بود که بالاخره بر اساس راي شعبه‌ي 78 دادگاه كيفري استان، مجتبي سميع‌نژاد، تنها وبلاگ‌نويس زنداني از اتهام سب‌النبي تبرئه شد.
درخواست تجديدنظر
23 مهرماه نیز وکیل سمیع نژاد درخواست تجدید نظر خود به احكام صادره براي موكلش را داد. محمد سيف‌زاده گفته بود: در لوايح جداگانه‌اي نسبت به حكم شعبه‌ي 36 دادگاه تجديد‌نظر و شعبه‌ي 1084 مجتمع ارشاد، اعتراض و درخواست تجديد‌نظر خود را به قاضي پرونده ارائه دادم. در حال حاضر يكي از پرونده‌هاي موكلم در شعبه‌ي تشخيص ديوان عالي و پرونده‌ي ديگر در دادگاه تجديد‌نظر است.

اما آخرین اخبار از مجتبی سمیع نژاد

روز گذشته ، دکتر محمد سیف زاده ، وكيل مدافع مجتبي سميع‌نژاد از تاييد حكم دو سال حبس موكلش از سوي هيات تشخيص ديوان عالي كشور خبر داد. محمد سيف‌زاده گفت: مجتبي سعيع‌نژاد چندي پيش به اتهام توهين به مقامات از سوي دادگاه به دو سال حبس محكوم شده بود كه متاسفانه هيات تشخيص ديوان عالي نيز اين راي را تاييد كرد.

مجتبی را فراموش نکنید

برخی از فعالان اینترنتی معتقدند اگر آنگونه که در مورد پرونده وبلاگ نویسان و آرش سیگارچی که پیش از این به 14 سال زندان محکوم شده بود ، اطلاع رسانی در مورد پرونده سمیع نژاد روی می داد او نیز اکنون آزاد بود. به عقیده این دسته حرکتهایی در جهت آزادی وی شده است اما عمدتا پراکنده بوده و از سویی فاقد فراگیری بوده است. انتظار می رود در روزها آینده فعالان وبلاگ و اینترنت ، بیش از پیش از سمیع نژاد حمایت کنند