Tuesday, December 05, 2006

, وبلاگ رسانه خبری: فتوای جدید برای مقابله با خالی بودن مساجد


در "شرايط فعلي" اجازه شوهر
براي شركت زن ها در مساجد لازم نيست



به گزارش خبرگزاري شبستان از قم، آيت الله مكارم شيرازي روز گذشته در ديدار با مسئول ستاد عالي كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد كشور با اشاره به وضعيت فعلي مساجد كشور گفت: اميدواريم مساجد از وضعيت فعلي بيرون آيد و به يك كانون و پايگاه اسلامي تبديل شود.

اين مرجع تقليد با اشاره به دوران زندگي امام صادق (ع) كه توانست چهار هزار شاگرد را تربيت كند گفت: در آن زمان نه مدرسه اي بود و نه مكاني خاص، بلكه تربيت اين شاگردان در مسجدالنبي صورت مي گرفت و عمدتا فعاليت هاي امام صادق(ع) در جامعه در مساجد بود.

وي ادامه داد ما بايد مساجد را تبديل به دانشگاه و مدرسه كنيم و اگر اين فعل به انجام برسد به موفقيت مي رسيم و اگر مساجد منحصر به نماز باشد با مشكلات زيادي روبرو خواهيم شد.

اين مرجع تقليد با اشاره به استفتائات از سوي خواهران براي حضور در مساجد بدون اجازه شوهر خاطرنشان ساخت: در شرايط فعلي ''مسجد زن''، خانه نيست بلكه مساجد است و حتي بدون اجازه شوهر مي توانند در مساجد حضور يابند.

وي در ادامه تصريح كرد: ما صريحا مي گوييم اجازه شوهر براي شركت زن ها در مساجد لازم نيست زيرا براي آموزش احكام كه جزء واجبات است غير از مساجد فعلا مكان خاصي را نداريم.

آيت الله مكارم گفت: اگر توده هاي مردم از مساجد فاصله گيرند اسلام فراموش شده و پايه هاي آن سست مي شود.

وي در پايان خاطرنشان كرد: بايد در مساجد جاذبه هاي فرهنگي افزايش پيدا كند تا مسجد را به كانون فعال تبديل كنيم و بدانيم بازگشت به عصر پيامبر و ائمه(ص) است كه مي توانيم پايگاه اسلامي را در زمان كنوني ايجاد كنيم.