Thursday, February 09, 2006

وبلاگ بابك خرمدين



ارک علیشاه جزئی از تاریخ آذربایجان و ایران عزیزمان است ما نباید اجازه بدهیم که حکومت های همچون رژیم جمهوری اسلامی این
گونه تاریخ وطنمان را از بین ببرند باور کنید جمهوری اسلامی فقط می خواهد بین اقوام ایرانی اختلاف باشد اختلافات را کنار بگذاریم و هم صدا بگوئیم

ارک علیشاه را تخریب نکنید

ساخت ارک علیشاه تبریز، در زمان تاج الدین علی شاه جیلانی، وزیر سلطان ابوسعید ایلخانی، به سال ۷۱۶ آغاز شده است. اما به دلیل مرگ ناگهانی بانی آن، ساخت بنا برای مدتی ناتمام مانده و سرانجام بازماندگان وی در سال ۷۲۴ ساختمان ارک را به پایان برده اند. مسجد علیشاه در زمان آبادانی خود، مزین به کاشی، ستون های مرمر و کتیبه گچ بری بوده است. ایوان این مسجد را طاق بلندی می پوشانده که به علت تعجیل در ساخت بنا، طاق شکسته و فرو ریخته است. بنا مورد بحث در زمان قاجاریه و در کشاکش درگیری های انقلاب مشروطه در تبریز، یکی از انبارهای مهمات و مخزن غلات قشون بوده است. به این ترتیب حصاری به دور آن کشیده شده و ارک نام گرفته است.اما روند زوال و نابودی ارک در سال ۱۳۷۶، شتاب فراوان گرفت و با توافق سه مقام عالی استان یعنی استانداری و شهرداری و امامت جمعه، محوطه ارک تخریب شده و در اختیار بنیاد مصلای تبریز قرار گرفت. البته شکایتی از سوی میراث فرهنگی تنظیم شد که دادگاه در نهایت رای را به نفع بنیاد مصلای تبریز صادر کرد.مشخصات بنای ارک علیشاه بدین شرح است : ۳۰ متر عرض، ۲۶ متر ارتفاع و ۱۰ متر عرض دیوارها.

برای جلوگیری از تخریب ارک علیشاه تبریز طومار را امضا کنید

......................................

وبلاگ زن ایرانی

http://zaneirani.blogspot.com/2006/02/blog-post_113945273299306227.html

ارک علیشاه جزئی از تاریخ ایران عزیزمان است و رژیم جمهوری اسلامی این گونه تاریخ وطنمان را از بین می برد..من این پتیشن رو به عنوان یک آدم ایرانی... گرچه بعضی از جمله های آذری که استفاده شده با انگلیسی آن- تغایر دارد!!- امضا کردم.